FANDOM

Cooler.png

Cooler neljännessä muodossaan Cooler's Revengessä.

''''''''
Cooler' on ''King Coldin vanhin poika ja '''Friezan isoveli, hänestä on myös kaksi elokuvaa nimiltä "Cooler's Revenge" ja "The Return of Cooler".'''

Cooler on ainoa Friezan rodun edustaja, jolla on tunnetusti enemmän kuin neljä muotoa. Cooler turvautui viidenteen muotoonsa "Cooler's Revenge"-elokuvassa supersaiyalaiseksi muuttunutta Gokua vastaan. Myöhemmin hän veljensä tavoin sai biogeneettisen ruumiin yhdistyttyään Big Gete Starin kanssa.

Katsaus Muokkaa

Cooler(Daiz6).png

Coolerin konseptitaidetta.

Cooler oli alun perin Akira Toriyaman suunnittelema Toein elokuva-adaptaatiolle ja säilytetty myös muutamalle myöhemmälle esiintymiselle. 

Cooler oli jokseenkin saman näköinen Friezan kanssa, mutta paljon pidempi ja valkoisen ihon sijaan Coolerin iho oli väriltään purppura. Cooler oli noin Gokun mittainen neljännessä muodossaan ja hänen olemuksensa oli huomattavasti miehekkäämpi kuin isällään ja pikkuveljellään. Eritoten Frieza, joka on yllättävän pienikokoinen, Cooler on vuorostaan lihaksikas ja hänen pituutensa etenkin viidennessa muodossa lisääntyy dramaattisesti. Friezan rodulla on tapana saada kitiinikuoren tyyppinen haarniskointi kehonsa ympärille eri muodoissa, etenkin Coolerin tapauksessa tämä viedään erittäin pitkälle. Coolerin viimeisessä muodossa hänen kasvonsa peittää kypärämäinen kuori. Kuoreen tulee myös visiirimäinen lisä, joka muuntaa hänen äänensä.

Luonne Muokkaa

Cooler on hyvin pitkälle samankaltainen kuin isänsä ja veljensä, mutta erojakin löytyy. Esimerkkinä Cooler suhtautuu taisteluun Friezaa kypsemmin, eikä aliarvioi vihollisiaan. Cooler muun muassa ampui Gokua tappavalla energiasäteellä, mutta käski alamaistensa etsiä- ja tappaa hänet koska hän tiesi Gokun selvinneen. Cooler ei myöskään ole koskaan valkokankaalla tappanut, nöyryyttänyt tai muuten kohdellut alamaisiaan kaltoin, piirre mikä selittää hänen työläistensä kunniotuksen häntä kohtaan Cooler's Revengessä.

Vaikka Cooler ei vaikuta tappavan ketään huvikseen, hän on silti jopa omasta mielestään armoton tappaja. Hän on täysin kyvykäs tappamaan lapsia, hyökkäämään vihollisia takaapäin ja rääkkäämään jo valmiiksi voitettua vastustajaa. Viimeisessä muodossaan hänen egonsa paisuu huomattavasti ja hänestä tulee väkivaltainen ja brutaali taistelutekniikoiltaan. Cooler myös kutsuu itseään "universumin korkeimmaksi herraksi".

Coolerilla vaikuttaa olevan huonot välit veljensä Friezan kanssa, usein kritisoiden tämän arroganssia, typeryyttä ja kutsuen häntä lellipennuksi ja maanvaivaksi. Cooler jopa myöntää Gokulle että jos hän ei olisi tappanut Friezaa, hän olisi tehnyt saman itse, tosin Plan to Eradicate Super Saiyansissa Frieza ja Cooler vaikuttavat toimivan yhdessä vailla ongelmia. Friezan tavoin, Cooler vaikuttaa kunnioittavan isäänsä suuresti.

Biografia Muokkaa

Kostoretki Maahan Muokkaa

Dark Eye Beam.jpg

Coolerin Death Beam-variaatio: Darkness Eye Beam.

Kuten muutkin perheensä jäsenet, Cooler oli Planet Trade Organizationin tärkeimpiä nimiä. Cooler tosin ei vaikuttanut olevan yhtä aktiivinen järjestön toiminnassa, kuin Frieza ja King Cold, mutta hän omisti yli 256 planeettaa, mikä on moninkertaisesti enemmän kuin Friezalla.

Planeetta Vegetan tuhoutumisen hetkellä Coolerin miehet näkevät yhden avaruusaluksen, jossa oli pieni Saiyalaisvauva. Hänen miehensä aikoivat ampua aluksen alas, mutta Cooler käski olla tekemättä näin. Hän perusteli tekonsa olevan Friezan ongelmien ratkaisua, eikä hän halunnut tuhlata aikaansa tämän virheiden korjaamiseen. Hänellä oli seitsemän planeettaa tuhottavana saman vuorokauden aikana, työmaa johon Gokun tappaminen vaikutti lähinnä ajan haaskaamiselta.

Vajaa kolmekymmentä vuotta myöhemmin Cooler sai selville veljensä hävinneen Saiyalaisen käsissä. Tästä suivaantunut Cooler ottaa kurssikseen maapallon kostaakseen perheensä puolesta. Hän onnistuukin vahingoittamaan pahasti Gohania ja lävistämään Piccolon Death Beamillä.

Dbzmovie5 605.jpg

Cooler yllättää Piccolon Chaotic Death Endillä.

Taistelun timmellyksessä Cooler päihittää Piccolon vaivoitta Death Beam-variaatiollaan jota hän kutsuu Chaotic Death Endiksi. Piccolon ollessa kyvytön puolustautumaan, Cooler ampuu häntä useita kertoja rintalastan läpi kunnes räjähdyksen voima heittää hänet pois kentältä. Tästä raivostunut Goku hyökkäsi Coolerin kimppuun ja ottelu alkoi hyvin tasaväkisesti.
CoolerkicksGoku.jpg

Cooler esittämässä Gokulle voimiaan.

Cooler kyllästyi jännityksen puutteeseen ja esitteli Gokulle viimeisen muotonsa. Viimeisessä muodossaan Cooler kertoi Gokulle kuinka Frieza aina yritti voittaa Coolerin ja todistaa olevansa vahvin, vaikkakin hänen voimansa olivat selkeästi Friezaa suuremmat.

Taistelun loppupuolella Cooler oli selkeästi ylivoimainen vastustaja Gokulle ja taisteluun kyllästyneenä toteaa, kuinka häpeällinen tappio Friezan kohtalo oli hänen perheelleen. Hän päätti tuhota maan Supernovahyökkäyksen avulla, mutta epätoivoinen Goku muuttui Supersaiyalaiseksi. Hän peruutti Supernovahyökkäyksen voimakkaalla Super Kamehameha:lla, hyökkäyksellä jonka voima piti Coolerin Supernovan aisoissa ja heitti hänet ulkoavaruuteen.

Yrittäessään vastustaa Kamehamehan voimaa, Cooler tajusi matkustavansa kohti aurinkoa. Hän teorisoi voivansa sammuttaa auringon ja siten tappaa Gokun, mutta suureksi harmikseen Cooler lensi suoraan kohti tähteä. Hän tajusi olleensa aivan liian pehmeä päästäessään Gokun menemään kolme vuosikymmentä sitten ja sitten syttyi palamaan.

Big Gete Star Muokkaa

True Coola.jpg

Coolerin orgaaniset jäännökset.

Coolerin jäljelle jääneet osat leijuivat tyhjässä avaruudessa, kunnes ne yhdistyivät Big Gete Starin ytimen kanssa. Big Gete Star herätti Coolerin henkiin ja antoi hänelle lopuksi täyden päätäntävallan itsensä toiminnasta. Cooler asetti kurssikseen Uuden Namekin, jonka luonnonvaroja käyttäisi tähden polttoaineena. Tästä kauhistunut Dende kutsui Maan Z-Ryhmän planeettansa avuksi. Goku, Gohan, Piccolo, Krillin, Mestari Roshi, Oolong ja Yajirobe lähtivät uutta Namekia kohti auttaakseen Namekialaisia.
GokuvsCoola.jpg

Meta Cooler ja Goku ottamssa yhteen.

Saavuttuaan he kohtasivat armeijan robotteja joita kutsuttiin Cyclopian Guardeiksi. Näitä johti myös Coolerin kyborgiklooni Meta Cooler, joka pystyi helposti käsittelemään Gokun Super Saiyan-muodon.
Tumblr m29qokaPkM1rr7g4po1 500.jpg

Goku ja Vegeta yhdistäessä voimansa.

Goku olisi kuollut Meta Coolerin käsissä, ellei Vegeta olisi puuttunut peliin ja pelastanut hänen henkensä. Mutta jopa kahdella Supersaiyalaisella oli vaikeuksia yhden Meta Coolerin päihittämisessä, ainoastaan yhteishyökkäyksen voimin saivat kilpakumppanit Coolerin päihitettyä. Valitettavasti Big Gete Star sisälsi tuhansia samanlaisia Coolereita. Goku ja Vegeta tajuavat, etteivät pärjää kaikille jos yksikin Cooler aiheutti heille niin paljon vaivaa.

TrueMetaCooler.png

Todellinen Meta Cooler.

Goku ja Vegeta joutuvatkin ajan kanssa todellisen Coolerin kohtaamaksi, ilmestys oli karmiva puolikas pää, joka oli kytkeytynyt johtoihin ja komponentteihin, joista muodostui Coolerin todellinen vartalo. Kaikki Meta Coolerit olivat kauko-ohjattuja ja Cooler itse aikoi varastaa Saiyalaisten energiat omiin tarkoituksiinsa. Goku ja Vegeta latasivat energiansa täysiin mittoihin, mikä aiheutti ketjureaktion ja Meta Coolerit alkoivat räjähdellä hallitsemattomasti. 

BigGreatStar Chip.png

Big Gete Star kohdaten loppunsa Vegetan käsissä.

Tämä sai Coolerin raivostumaan ja hän aikoi kuristaa Gokun piuhoihin. Vegeta sai tilaisuuden ja ampui Coolerin käsivarren irti, antaen Gokulle mahdollisuuden tuhota loput ruumiista ja räjäyttää Big Gete Starin. Oletetun voiton jälkeen Vegeta istui avaruusaluksessaan murskaten alkuperäisen sirun, estäen Coolerin -ja Big Gete Starin paluun lopullisesti.

Kuoleman jälkeen Muokkaa

Cooler hyökkäsi Friezan, Turlesin ja Lord Slugin kanssa Z-ryhmän kimppuun Plan to Eradicate Super Saiyans-spesiaalissa, jossa he toimivat haamusotureina. Tämä on ainoa esiintyminen, jossa veljekset vaikuttavat toimivan yhdessä.

Dragonball GT Muokkaa

CoolerAndroid19OthersGT.png

Cooler ja Androidi #19 johtamassa ryhmää Helvetistä palanneita roistoja.

Cooler esiintyy lyhyen hetken Dragonball GT:ssä Tohtori Geron ja Tohtori Myuun avatessa ulottuvuusportin, jonka avulla kaikki vanhat viholliset palasivat Helvetistä piinaamaan ihmiskuntaa. Tosin sankareiden hurjan voimistumisen jälkeen heidät lähetettiin hyvin nopeasti takaisin sinne, mistä he tulivatkin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki