FANDOM

Yamcha Adulto 4.jpg

Aikuinen Yamcha esiteltynä Budokai Tenkaichi-sarjassa.

Yamcha (ヤムチャ, Yamucha733-762, 762-774, 774- oli ensimmäisiä Z-Sotureiden jäseniä, Baseball-ammattilainen ja naistennaurattaja. Hän oli Bulman ensimmäinen poikaystävä, Gokun entinen kilpailija, yksi Turtle Schoolin edustajista ja Vegetan lukuisista vihamiehistä.

Ulkonäkö ja olemus Muokkaa

Yamcha on noin 183 senttimetriä pitkä ja painaa 68 kiloa. Kun hänet alun perin esitellään, hän on pitkätukkainen aavikkorosvo joka viihtyy hyvin lentävän, kissamaisen ystävänsä Puarin kanssa. Alun perin hänen asunsa on oranssivihreä Gi, jonka Kanjissa "樂"  lukee "Iloinen" tai "musiikki". Myöhemmin hän vaihtaa Turtle-Gi'hin, jonka Kameganjissa lukee "亀" tarkoittaen kilpikonnaa. Kuningas Kain kanssa treenattuaan Yamcha alkaa pitää sekä Kain Kanjia, että Kamea.

Luonne Muokkaa

Yamcha kuvataan alun perin tappavan soturina, jolla suureksi harmikseen on pelko naisia kohtaan. Gokuun ystävystyttyään, hänen pääpiirteensä pysyvät pitkälti samoina, mutta hänestä tulee erittäin huomaavainen. Yamchan tyttöfobia myös paranee, mutta hän edelleen hieman aristelee tuntemattomien naisten kanssa. Huvittavana sivupiirteenä, Yamchasta kehittyy melkoinen supliikkimies ja onnistuukin kiinnittämään (myös haluamattaan) usein nuorten naisten huomion itseensä.

Yamchalla on kova tavoite kehittyä parhaaksi soturiksi mutta epäonnistuu ja jää ajan mittaan muiden varjoon enemmän ja enemmän, mikä riepoo häntä. Ajan kanssa Yamcha alkaa olla sinut asian kanssa ja luopuu taistelusta, mennen omille teilleen. Hänellä on myös valtava yleissivistys, tunnistaen Gokun Power Polen ja Gohan Sr.:n. Yamcha on Maailman Vahvin-turnauksen suuri fani, miksi myös tunnistaa kuuluisat taistelijat kuten Gohanin, Monster Carrotin, Bacterianin ja Kuningas Chappan. Jokaisen turnauksen lähennellessä loppuaan, Yamcha kehittäisi uuden tekniikan kuten Wolf Fang Fist, Neo-Wolf Fang Fist tai Spirit Ball. Yamcha on toinen Z-soturi, joka oppi Kamehamehan. Jossain vaiheessa treenatessaan 23. Maailman Vahvin-turnaukseen, Yamcha sai kasvoihinsa arpia.

Aikaisin Dragonball Z:ssa, Yamcha osoittautuu Saiyalaisten intohimoiseksi vastustajaksi ja otti suurta ylpeyttä ollessaan yksi Maan puolustajista heitä vastaan. Palattuaan kuolleista, Yamcha ja Bulma eroavat mutta pysyvät ystävinä. Bulman valittua Vegeta seuraavaksi kumppanikseen ja lopulta aviomiehekseen, Yamcha turhautui syvästi mutta sai asiansa jokseenkin kuntoon Vegetan kanssa tämän murruttua tulevaisuuden Trunksin haavoittumisesta. Hän antoi Vegetalle anteeksi ja on ollut tälle ystävällinen. Yamcha on myös hyvissä väleissä Tulevaisuuden Trunksin kanssa ja kertoi hänelle ennen tämän lähtöä isänsä rakastavan häntä. Tohtori Geron käsiteltyä hänet, Yamcha luopuu taistelemisesta huomattuaan kuinka paljon häntä voimakkaampia Supersaiyalaiset olivat.

Yamcha on ilmaissut kovan sitoitumisenhalun. Hän on Dragonball-sarjan aikana haaveillut avioliitosta ja perheen perustamisesta. Surukseen hän ei ole kumpaakaan tiettävästi koskaan saanut aikaiseksi, vaikkakin kovasta promiskuiteetista kärsikin. Toriyaman kirjoittaman Special Bouken-kirjan mukaan tämä oli todellinen syy hänen eroonsa Bulman kanssa, eikä Vegetan väliintulo. Yamcha myöhemmin alkaa seurustelemaan nimeämättömän tyttöystävän kanssa, vaikka hän ei koskaan fyysisesti esiintynyt sarjassa, Yamcha mainitsi hänet humoristisesti toivoessaan Shenronilta kaulakorua. Vaikkakin Yamcha löysi uuden rakkauden, hän vaikutti olevan sinkku Dragonball GT:ssä.

Toriyama on myös ohimennen maininnut Dragonball-universimin parhaiden kokkejen olevan Härkäkuningas ja Yamcha.

Biografia Muokkaa

Dragonball Muokkaa

Ensitapaaminen Gokun kanssaMuokkaa

Yamcha esitellään Dragon Ballin alkupuoliskolla 16-vuotiaana maantierosvona ystävänsä, antropomorfisen Puar-kissan kanssa. Hänen ensimmäinen tiedetty asuinsijansa oli aavikolla ryöstämässä puolustuskyvyttömiä ohikulkijoita. Hän hyökkäsi Gokun, Bulman ja Oolongin kimppuun saadakseen heidän rahansa ja kapselinsa, mutta turhaan. Hän esitteli Wolf Fang Fist-tekniikkansa Gokua vastaan, muttei onnistunut tappamaan häntä. Vaikkakin Yamcha voitti hänet ja varjoisti tätä Bulman asuntoautolle saadakseen lohikäärmepallot haltuunsa, useiden vastoinkäymisten kautta Yamcha kohtaa Chi-chin, Gokun tulevan vaimon.
TURPAAN.png

Yamcha antamassa pienelle Chi-Chille kyytiä.

Tosin hänen isänsä Härkäkuninkaan pelosta Yamcha ei kyennyt käyttämään häntä hyväkseen, vaan pyysi anteeksi käyttäen hätävalheena rakkautaan tyttöparkaa kohtaan. Hän piiloutuu Gokun saapuessa paikalle ja onnekseen huomaa Chi-Chin repivän tämän hännästä, teko jonka vaikutukset lamauttavat vahvimmankin Saiyalaisen. Hän pakenee läheisellä vuorella sijaitsevaan piilopaikkaansa Gokun, Oolongin ja Mestari Roshin kanssa. Roshi oli Yamchan suuri ihailun kohde ja hänen kateutensa poikaa kohtaan vain kasvoi huomatessaan kuinka Roshi oli valinnut juuri hänet oppilaakseen.

Yamcha jatkoi ryhmän varjostamista kunnes Monster Carrot onnistui muuttamaan Bulman porkkanaksi. Yamcha ei kestänyt sitä ja hyppäsi Gokun avuksi pieksemään Carrotin alamaisia Puarin pelastaessa Bulmaa. Tässä onnistuttuaan Yamcha piiloutui jälleen jättäen loput korstot Gokun käsiteltäväksi, katuen ujouttaan Bulman läheisyydessä.

LISÄÄ TURPAAN.png

Yamcha käsittelemässä Carrotin työntekijää.

Myöhemmin Shun väijyttäessä ryhmän varastaen heidän lohikäärmepallonsa, Yamcha puuttuu taas kerran peliin ja liittyy ryhmään. He jäljittävät pallot Keisari Pilafin linnaan ja jäävät loukkuun uunimaiseen kuiluun, jossa palaisivat poroksi auringon noustua. Heidän onnekseen oli täysikuu ja Gokusta muuttui Oozaru-apina. Tämä oli myös tappaa Bulman, mutta Yamcha kiskoi häntä hännästään, antaen Puarille aikaa muuttua jättimäiseksi pariksi saksia ja leikata hänen häntänsä paikoiltaan, palauttaen Gokun takaisin omaksi itsekseen. Seuraavan päivän aamuna ryhmä hajoaa lähtien omille teilleen. Yamcha ja Bulma olivat tyytyväisiä keskenään ja Goku siirtyisi Mestari Roshin uomaan harjoittelemaan. 
Yamcha.png

Yamcha Maailman Vahvin-turnauksessa.

Maailman Vahvin-turnaus Muokkaa

Osallituakseen Maailman Vahvin-turnaukseen, Yamcha lähti villiin luontoon treenatakseen itsensä parempaan kuntoon. Kuukauden kuluttua Yamcha palasi sivistyksen pariin ensitöikseen pelastaen Bulman rekalta. Hän ei tunnistanut Yamchaa aluksi ränsistyneen olemuksen ja parran takia. Tajuttuaan miehen olleen hänen Yamchansa, hän oli sekä iloissaan että ärsyyntynyt koska Yamcha ei koskaan ottanut yhteyttä treenijaksonsa aikana. Yamcha tapasi Gokun 21. Maailman Vahvin-turnauksessa, jossa oli leikkauttanut tukkansa Bulman pyynnöstä. Yamcha selvisi 3 neljäsosaa turnauksesta, mutta tuli myöhemmin Jackie Chunin eliminoimaksi. Myöhemmin putoamisensa jälkeen Yamcha alkoi epäillä Roshin ja Chunin olevan sama henkilö. Gokun selvittyä finaaliin, hänen ottelunsa Chunia vastaan vei pitkälle yöhön jolloin täysikuun vaikutuksesta hänestä tuli taas kerran Oozaru-apina. Hän ajoi mittelön niinkin pitkälle, että Chunin oli pakko turvautua maksimiKamehameha:n voimaan kaataakseen apinan nurin.
Itkujasurku.jpg

Yksiä Yamchan herkempiä hetkiä.

Savun hälvennyttyä apina oli kadonnut ja kaikki luulivat hänen kuolleen, todellisuudessa Gokun oltua vain palautunut omaksi itsekseen ja maaten tajuttomana ringin ulkopuolella, tehden Chunista voittajan... Myöhemmin ryhmä nautti illallisesta Roshin piikkiin.'

Red Ribbon-konfliktiMuokkaa

Turnauksen jälkeen Yamcha palaa läntiseen pääkaupunkiin Bulman ja ystäviensä kanssa. 

Yamchahasky.jpg

Yamchan viehätysvoima ei aina osunut kohdilleen, kuvassa varas Hasky katsoo jos flaksi käy.

Eritoten Bulmaa ärsytti se, että kaikki kaupungin naiset tuntuivat olevan Yamchan kimpussa. Gokun ollessa lentävän Nimbuksensa kanssa länsikaupungissa, Oolong ja Puar kertovat Bulman kohdelleen Yamchaa huonosti. Hän myös itse myöntää asian olevan näin, mutta se ei vaikuttanut hänen tunteisiinsa Bulmaa kohtaan. Tästä kuultuaan Bulma suuttuu Yamchalle entisestään ja jatkaa matkaansa huvipuistoon yksin. Vaikkakin Yamchaa ärsytti Bulman käytös, hän liittyi ystäviensä seuraan joka tapauksessa. Matkalla porukka pelastaa epäonnisen ennustajattaren joka osoittautuukin Haskyksi, varkaaksi joka oltiin palkattu viemään lohikäärmepallot mennessään. Hän yritti useasti varastaa palloja, mutta turhaan. Vaikkakin hän usein yrityksensä munasikin, ei häntä saanut kukaan kiinni. Goku jättää pallot Yamchan hoiviin, josta Hasky saikin tilaisuutensa. Yamcha joutui tappelemaan Haskyn kanssa kiivaasti ja pitikin hänet jonkin aikaa aisoissa. Valitettavasti Bulma näki heidät ja ymmärsi tilanteen väärin ja kaatoi kabinetin suoraan hänen niskaansa juuri kun hän oli voitolla. Tämän johdosta Hasky sitoi Yamchan ja vei pallot. Hän myös asetti pommin huvipuistoon jonka johdosta Yamcha lyöttäytyi Gokun kanssa yhteen kukistaanseen Haskyn ja purkaakseen pommin.

Yamchan suureksi suruksi Bulma jatkoi matkaansa Gokun kanssa toivoakseen itselleen uuden poikaystävän pallojen avulla.

Babasaaga Muokkaa

Yamcha ja Goku suuntasivat Baban palatsiin voidanseen herättää Boran, Upan isän henkiin ja saadakseen selville viimeisen lohikäärmepallon sijainnin. Baba ei suostunut tähän ilmaiseksi ja halusi heidän 

YamchaVsInvisibleManEp71.png

See Through the Invisible Man Mestari Roshin nenäveren peitossa.

taistelevan hänen sotureitaan vastaan. Yamcha kohtaa hänen toisen soturinsa, näkymättömän miehen.

Aluksi Yamcha oli saada pahasti selkäänsä koska hän ei nähnyt vastustajaansa, mutta Krillin sai idean paljastaa Bulman rinnat, temppu mikä sai Mestari Roshin nenän vuotamaan verta ja palastamaan näkymättömän miehen olinpaikan. Tämän jälkeen Yamcha käytti Wolf Fang Fist-tekniikkaansa, jolloinka hän nopeasti käsitteli vastustajansa taistelukyvyttömäksi.

YamchaVsBandagesTheMummyEp72.png

Yamcha ja Bandages the Mummy ottamassa yhteen.

Seuraava ottelu käytiin "Devil's Toilet"-areenalla, jossa Yamchan seuraava vastustaja oli eräänlainen muumio "Bandages the Mummy". Tilanne näytti toivottomalta kunnes Yamcha sai taklattua muumion happoastiaan, mutta turhaan. Bandages käytti siteitään köytenä ja kiipesi takaisin. Bandages käsitteli Yamchaa kunnes oli heittämässä hänet happoon. Goku pelasti hänet suureksi onnekseen Power Polen avulla.

Goku jatkoi ottelua ja päihitti muumion yhdellä iskulla. Yamchakin sai palkintonsa ja Mestari Roshi otti hänet yhdeksi oppilaakseen.

YamchaTienEp85.png

Tien ärsyttämässä Yamchaa.

=== Yamcha ja Tien Shinhan ===

Kolme vuotta myöhemmin Yamcha osallistui 22:seen Maailman Vahvin-turnaukseen, jossa tapasi kilpailevan koulukunnan edustajan, Tien Shinhanin. Hän pilkkasi Yamchaa ja uhosi tuhoavan hänet kehässä. Turnauksen alkaessa Tien käski ystäväänsä Chiaotzua muuttamaan aikatauluja niin, että hän kohtaisi Yamchan välierissä.

YamchaVsTien.png

Yamchan ja Tienin ottelu oli hyvin tasaväkinen. Huom. Yamchan Turtle School-Gi.

Tienin ja Yamchan ottelu vaikuttaa hyvin tasaväkiseltä, kunnes Yamcha päättää käyttää Wolf Fang Blowing Wind-tekniikkaa. Tien osoittautuu tarpeeksi vahvaksi puolustautuakseen hyökkäykseltä ja lyö Yamchaa vatsaan. Tästä tuohtuneena Yamcha yllättää kaikki 

käyttämällä Kamehameha-tekniikkaa, jonka Tien osakseen kimmottaa Kiai-tekniikalla. Hän myös murtaa Yamchan jalan yhteenoton lopuksi ja tätä kautta voitti ottelun.

Yamcha vietiin läheiseen sairaalaan, jossa hän kuunteli loput ottelut radiosta.

TienYamchaFriends.jpg

Yamcha ja Tien ystävystyvät.

Myös Tien katui tekoaan ja Roshin neuvosta päätti muuttaa tapojaan. Turnauksen päätyttyä hän pyysi Yamchalta anteeksi tämän jalan katkaisemisesta, mutta Yamcha sanoi odottavansa seuraavaa ottelua. Tämän myötä heistä tuli hyviä ystäviä. Heille syntyi kilpailuhenkinen suhde ja vannoivat ottavansa revanssin seuraavassa turnauksessa.

Kuningas Piccolo Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki