FANDOM

ZGroup(ROKP).png

Ensimmäiset Z-soturit ja heidän ystävänsä.

Z-Ryhmä
Engl. Z Fighters (Z戦士, Zetto Senshi; myös nimellä Z-Soturit tai Maan Erikoisjoukot,[2] Toisinaan jopa Golden Fighters ovat eräänlainen supersotureiden allianssi, joiden tehtävänä on suojella Maata ja sen Lohikäämepalloja pahoilta voimilta. Dragonball Z-sarjan juoni ja premissi pyörivät tämän ryhmän ympärillä. Ryhmän epävirallisena johtajana toimii Goku tämän uskomattoman voittoputken vuoksi, mutta myös Vegeta on kutsunut itseään ryhmän johtajaksi kuninkaallisen alkuperänsä vuoksi. Ryhmän jäsenet ovat vaihdelleet radikaalisti vuosien aikana.

Alkuperä Muokkaa

Dragonballin aikana Z-Ryhmää edeltävä porukka oli nimeltään Dragon Ball Gang. Heidän tehtävänsä ei ollut niinkään suojella palloja vääriltä käsiltä, vaan käyttää niitä itse. Tyypillisesti usein roistomaiset hahmot halusivat käyttää palloja omiin itsekkäisiin tarkoituksiinsa, jota ryhmä ei voinut sietää. Alun perin ryhmä perustettiin estämään tämän kaltaisia henkilöitä ja ensimmäinen inkarnaatio sisälsi Gokun, Yamchan, Krillinin, Tien Shinhanin ja Chiaotzun heidän ystäviensä lisäksi.

Z-Ryhmän syntymän voidaan katsoa olleen Gokun ja Piccolon yhdiestäessä voimansa Raditzia vastaan, joka oli kidnapannut veljenpoikansa Gohanin. Goku yhdisti voimansa arkkivihollisensa kanssa yhteiseen hyvään, minkä katsotaan aloittaneen Z-Ryhmän.

TheZFightersVegetaSagaK.png

Gokun poissaollessa Z-ryhmän johtajana usein toimi Piccolo, ryhmän aikanaan toiseksi vahvin jäsen.

Termi itsessään on hyvin harvinaisessa käytössä sarjan lukijaa lukuunottamatta. Kerran Trunks viittasi ryhmään mainiten, että tulevaisuudessa Maan Erikoisjoukot olivat tuhottu ja Gohan käytti termiä kertoessaan äidilleen, ettei ole mikään jengiläinen vaan hän oli Z-Soturi.

Perustus Muokkaa

Kun Saiyalaiset Vegeta ja Nappa hyökkäsivät maahan, Z-Ryhmä kokoontui yhdessä heitä vastaan. Vaikkakin Piccoloon ei aluksi luotettu hänen taustojensa johdosta, tämä treenasi Gohanin taistelukuntoon ja johti Z-Ryhmää Gokun poissaollessa. Alkuperäinen virallinen Z-Ryhmä sisälsi Piccolon, Krillinin, Yamchan, Tienin, Chiaotzun ja ironisesti Yajiroben, joka kieltäytyi taistelemasta (hän silti pelasi tärkeän roolin Vegetan päihittämisessä). Valitettavasti ensimmäinen Z-Ryhmä hajosi jättäen vain Gokun, Gohanin, Krillinin ja Yajiroben jäljelle. Kuolleiden treenatessa Kuningas Kain kanssa, loput Z-Soturit miinus Yajirobe matkustivat Namekille etsimään Lohikäärmepalloja ja herättääkseen kuolleet taas henkiin.

Namekilla muodostui uusi Z-Ryhmä, joka työskenteli yhdessä lähinnä tarpeen, eikä yhteenkuuluvuuden vuoksi. Z-Soturit löyttäytyivät yhteen Namekin kansan -ja jopa Saiyalaisprinssi Vegetan kanssa Friezaa vastaan.

Androidikonflikti Muokkaa

Z Fighters.png

Z-Ryhmän jäsenet Androidikonflintin aikana. Vasemmalta oikealle Vegeta, Tien, Yamcha, Krillin, Goku, Gohan, Piccolo ja Trunks.

Androidikonfliktin aikana Z-Ryhmä oli ensimmäistä kertaa kokonainen. Yamcha, Tien ja Chiaotzu olivat toivottu takaisin henkiin, Goku palasi avaruudesta vuoden poissaolon jälkeen ja Vegeta alkoi hyväksyä hitaasti hyväksyä muutosta sisällään. Vaikkakin Trunks saapuu varoittamaan Z-Ryhmää Androidien uhasta, Vegetan ainoa motiivi maahan jäämisessä oli "arkkivihollisensa" haastaminen uuteen otteluun. Myös kitkaa Z-sotureiden välillä oli. Eritoten Tien, Piccolo, Yamcha ja Krillin kääntyivät kaikki tahoillaan Saiyalaisprinssiä vastaan, uskoen että hänen hämärät motiivinsa olivat epäluotettavia (uskoen henkensä hänen pojalleen saman aikaisesti).

Tämä järjestely on Z-Ryhmän kokoonpanoista suurin, Gokun kuoltua Maan puolustajan rooli laskeutuu Gohanin harteille, Tien ja Chiaotzu siirtyvät sivuun tajuttuaan, ettei heistä ole enää hyötyä Super Saiyalaisten mahtiin verrattuna. Yamcha lopettaa samoista syista ja Krillin nai Androidi #18:n sekä edelleen asuu Mestari Roshin luona, Piccolo asettuu Denden ja Herra Popon kanssa Kamin palatsiin jossa jatkaisi rankkaa treenausta ja meditaatiota. Vegeta asettui elämään Bulman luona ja jatkoi rankkaa treenaamista ohittaakseen Gohanin voimissaan, Gohanin itse taas luovuttua taistelemisesta ja ryhdyttyä opiskelemaan.

Seuraava sukupolvi Muokkaa

ZFightersKanzenban.png

Z-Ryhmän uusi generaatio sisälsi jälleen kerran entisiä vihollisia.

Majin Buu-saagan alussa Cellin tappiosta on vierähtänyt seitsemän vuotta ja sarjan tärkeimmistä hahmoista yli puolet ollaan korvattu "next-gen"-tyyppisillä hahmoilla. Gohan on 18-vuotias mies ja hän on Maan tärkein puolustaja "The Great Saiyaman"-alter egonsa ja voimiensa perusteella. Z-Ryhmä on muuttunut lähes kokonaan, sisältäen nykyjään Gohanin, Piccolon, Vegetan, Gotenin ja Trunksin riveissään. Buu-Saagan kulku pyöriikin ensimmäistä kertaa laajemmin hahmokehityksen ympärillä. Esimerkiksi Gohanin muutokset sankarista takaisin opiskelijaksi, Vegetan sankariroolin hyväksyminen ja Gokun paluu kuolleista. Vuosikymmen Majin Buun kuoleman jälkeen, Goku ottaa siipiensä alle hirviön reinkarnaation, Uubin, josta toivoisi kiteytyvän Maan seuraava puolustaja (roolin lopullisesti siirtyessä kuitenkin Vegetan harteille).
10248943 ori.jpg

Z-Soturit ja heidän tukijoukkonsa Dragonball Z:n loppumetreillä.

Kanonisoimattomat seikkailut Muokkaa

Z-Fighters-YSGHFReturn.png

Z-ryhmän uudelleenkokoontuminen Yo! Son Goku and his friends Return!-elokuvassa.

Hieman Buun tuhon jälkeen, Z-Ryhmä liittyi yksiin Hirudegarnia vastaan Läntisessä pääkaupungissa, he myös kohtasivat Abon ja Kadon yhteisillä kekkereillään ja taistelivat Tuhon jumala, Billsiä vastaan. Aboa ja Kadoa vastaan taisteli myös ensiesiintymisensä saanut Vegetan pikkuveli, Tarble.

Dragonball GT Muokkaa

Z-Fighters-FriendsEndOfDBGT.png

Z-Soturit sarjan päätöksen paikeilla.

Dragonball GT:n tapahtumasarjan aikana pääsankareina toimivat lähinnä Goku, Pan ja Trunks, mutta Super #17-saagan aikana myös muut sankarit astuvat kuvioihin, Z-Ryhmän (tai GT-Ryhmän) sisältäen myös Vegetan, Gotenin, Trunksin, Uubin ja Gohanin. GT:ssä monestikin Z-soturit ovat melko turhia, koska vihollisten potentiaalinen voima on käytännössä rajaton ja jopa Vegetan ja Gohanin tasoiset soturit ovat lähes tarpeettomia. Dragonball GT onkin saanut tästä osakseen runsaasti palautetta.

Z-Ryhmän jäseniä Muokkaa

Dragonball Z Muokkaa

Saiyan Saga Muokkaa

  • Goku - Z-Ryhmän muodollinen johtaja ja toinen perustajajäsen.
  • Piccolo - Z-Ryhmän toinen perustajajäsen.
  • Gohan - Gokun esikoispoika, historian ensimmäinen puolisaiyalainen
  • Krillin - Gokun paras ystävä ja Piccolon ohella monesti porukan aivot. Krillinillä ei ole koskaan ollut suurta roolia taistelukentällä, mutta esimerkiksi strategioinnin tasolla kyllä. Krillin luopuu taistelemisesta Majin Buun tuhon jälkeen.
  • Yamcha - Ryhmän alkuperäisjäseniä Krillinin, Tienin ja Chiaotzun ohella. Yamcha luopuu taistelemisesta Cell-turnauksen päätyttyä.
  • Tien Shinhan - Yksi ryhmän alkuperäisistä jäsenistä, luopuu taistelemisesta Cell-turnauksen päätyttyä.
  • Chiaotzu - Tienin paras ystävä, luopuu taistelemisesta Vegetan tappion jälkeen.
  • Yajirobe - Patalaiska ja lähes hyödytön, Yajirobe pelasi suuren roolin Vegetan päihittämisessä muttei nostanut tikkuakaan ristiin enää tämän jälkeen.

Frieza Saga Muokkaa

  • Vegeta - Saiyalaisten ylpeä prinssi, jonka tavoitteet olivat alun perin kauttaaltaan itsekkäät. Vegetan "liittymisprosessi" on sarjan pisimpiä.

Android Saga Muokkaa

  • Trunks - Vegetan vanhin poika.

Buu Saga Muokkaa

  • Goten - Gokun nuorin poika ja Trunksin paras ystävä.
  • Androidi #18 - Gokun entinen vihollinen, myöhemmin nai Krillinin ja synnytti Marronin.
  • Pikkon - Gokun kilpakumppani kuolleiden maailmassa, liittyy myös Gokun ja Vegetan kanssa yhteen taistellakseen Janembaa vastaan.
  • Uub - Kid Buun reinkarnaatio ja Gokun oppilas. Myöhemmin yhdistyy Buun kanssa ja ristii itsensä Mahjuubiksi.

Dragonball GT Muokkaa

  • Pan - Gohanin ja Videlin esikoistytär sekä viimeinen elävä Z-Soturi. Hän todennäköisesti perusti uuden Z-Ryhmän Gokun ja Vegetan jälkeläisten kanssa.

Kanonisoimattomat Muokkaa

  • Tapion - Konats-planeetalta kotoisin oleva sankari, joka liittyy Z-sotureiden kanssa taistellakseen Hirudegarnia vastaan.
  • Tarble - Vegetan nuorempi veli.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki